zaterdag, november 09, 2002

Van Geel: 'maximumsnelheid omlaag'
Uitgegeven: 4 november 2002 13:35
DEN HAAG - De maximumsnelheid op snelwegen zou op meer plekken in stedelijke gebieden omlaag moeten om de overlast door geluid en vervuiling terug te dringen. Staatssecretaris Van Geel van Milieu wil een maximum van 80 kilometer per uur ook op andere plaatsen instellen, als blijkt dat dit werkt bij Overschie in Rotterdam.

VVD wil maximumsnelheid verhogen
Uitgegeven: 1 november 2002 07:52
Laatst gewijzigd: 1 november 2002 13:51
DEN HAAG - Als het aan de VVD ligt, wordt er straks maximaal 130 kilometer op de snelweg gereden in plaats van hooguit 120. Waar nu nog 100 km mag worden gereden, moeten automobilisten 120 mogen gaan rijden.

Enerzijds, anderzijds...
Persoonlijk vind ik het heel hinderlijk om in mijn vrijheid beknot te worden. Maar hoe ver gaat mijn bevoegdheid om over mijn medemens te beschikken?
Want dat is wat ik doe. Je kind zal maar -VERPLICHT- op school zitten naast die rijksweg bij Overschie. Veel keus heb je op dat inkomensniveau zeker niet. Het betreft hier ZEKER geen rijkeluiswijk. Anders was daar nooit zo'n dikke snelweg op "aanraakafstand" gekomen. Hoe meer gas ik daar dus geef, hoe meer mijn medemensen de moord stikken...
En hoe zit het als ik met mijn Pontiac over de duitse autobaan klapper met 180 km/u? Dan zijn de directe invloeden op omwonenden niet zo groot, maar de belasting op het totale milieu blijft toch hetzelfde?
De kernvraag gaat volgens mij veel verder: hoeveel recht heb ik en waar haal ik dat vandaan om te leven zoals ik leef?
Er is altijd wel iemand die uiteindelijk nadeel ondervindt van mijn voordeel, want evenwicht... (jaja dat hadden we al afgesproken in een achttal posten van eerdere datum)
De lucht die IK inadem en door MIJ verbruikt wordt, daar begint het al mee. En dan wil ik het niet hebben over het 250 keer hogere waterverbruik van de gemiddelde Europeaan in vergelijking met een Afrikaan...
Alle auto's aan de kant dan maar?
In mijn jongste jeugd woonde ik in het westen van Rotjeknar. Vlak bij de Lage Erfbrug "op de dijk" die nu zo ongeveer helemaal dichtgespijkerd zit. Tegenover ons was een gifspuwende stomerij, Drie huizen naast ons meurden de dampen van de wasserij. Even terug zat Japie met zijn rubber- en asbestdampen (banden en remvoeringen...) en overal om ons heen was de rest van de sjemiese ter*ngz**i zoals mij vader dat zo plastisch kon uitdrukken.
Van ellende heeft de goede man een houten kotje van 3 bij 4 meter gekocht op een met zand afgedekt voormalig verdedigingsbolwerk van de moffen. Bij wie hij een jaar verplicht op vakantie geweest is. Op uitnodiging-Duitsland die je niet kan afslaan zeg maar...
Zodat wij in ieder geval in de zomer wat minder in de stank zaten. Zelf ging ie elke morgen om 04:30 op weg om met de bus weer de stank in te gaan. Om dat kotje en het kippenhok op de dijk, door het helpen fabriceren van scheepsassen en schroeven bij de RDM, te kunnen betalen. What a life!

Alles hangt samen en waar ligt de grens? Hoever ga je? Hoever mag die ander?
Dit is zelfs voor mij een gedachtenkriebel die heel ver gaat. Aso-schaatsie-portret! Nou, wordt vervolgd MIEPMIEP!

Geen opmerkingen: