vrijdag, januari 31, 2003

Oom Wijkagent

Zoals in veel durpen hebben wij hier ook te maken met het fenomeen "wijkagent" en daar is Joal blij mee.
Wat is daar nou zo fijn aan? Het is iemand die je kent (of kennen kan als je dat wilt) en die jou wil helpen om de boel een beetje vrij van "onkruid" te houden. Een soort hulpje in de geestelijke tuin zeg maar...

In het wijkje waar ik (aan de rand) woon, wordt momenteel een grote her-inrichting gepleegd. En dat betekent meteen, dat oude planten en struiken vermoord en uitgegraven worden om plaats te maken voor nieuwe. Dit een beetje vreemde gedrag is er volgens de lokale overheden uiteindelijk op gericht om de "uitstraling van de buurt in positieve zin bij te stellen."
Ik vind de wijk zoals hij nu is al een heerlijke groene, chaotische oase in het parklandschap dat toeslaat in de rest van de annexatie-voorlanden van Breda. Maar goed, dit slechts terzijde...
Mijn nieuwe buurtjes (Zij, Hij en Twee Kleintjes) wonen sinds begin november naast mij. De Man heeft een snelle loopbaan bij een betonfabriek EN uiteraard een bijbehorend soort autootje. Golfje GTDTioU of weet ik veel met verbreed stuur en verlaagde koffer of zoiets. Nou, insiders: de snelste en duurste Golf die je kon kopen eind vorig jaar.
Begin december, zo rond Sinterpietfeest, was iemand anders kennelijk op zoek naar een leuk presentje en kwam een paar stuivers te kort! Toen zag ie bij ons op het plein de Turkenbus van mijn zeer gewaardeerde Marokkaanse buren staan. Da's niks veur mij heeft ie kennelijk gedacht. Want hoe mooi ook, het busje bleef staan.
Met een enorme KNAL heeft onze hulpsint de linker-zijruit van de voornoemde Volkswagen ingedonderd en na een snel gewelddadig contact (soort Golf Verkrachting) is ie hem gepiept het durp uit.
Een week later ongeveer werd ie terug gevonden in een staat waarin niemand zijn auto graag ziet. Behalve 1 figuur van de reclame, die zijn auto helemaal beklopt en behamert tot ie craquelé is (dat het emaille helemaal gebarsten is zeg maar. maar dan met autolak!) maar dat is een andere realiteit. NIKS van over...

Waarom dit intermezzo en wat is de link met de wijkagent?

Joal gaat zo eerst aan het werk en vertelt volgende week verder...

Geen opmerkingen: