maandag, juni 03, 2002

Verbrand vlees

Heel veel medelanders zullen er mee te maken hebben: aan het werk in huis, op kantoor, achter de vuilniskar, niet in de kapperszaak want het is maandag en.... overal jeuk en rood en blaasjes misschien zelfs.
Het was namelijk weer zo'n mooie zomerdag in Nederland. 33 Graden stond er op de butenmeter in West-Brabant te lezen gisterenmiddag om 16:45.

Eerder kon ik hem niet aflezen, want ik lag heerlijk samen met mijn wederhelft de ochtend na te kauwen en te genieten van elkaar en alles om ons heen aan een welbekend plasje in het Westen, waar het stinkt maar toch ook wel een soort zon schijnt.
Moet je daar 's lanceren dat je een huis met een TUIN in Brabant hebt.... De meeste mensen die wij daar kennen, pochen over de grootte van het balkon en komen maar 2 keer per jaar buiten de betonblokken....
Ik ben ook in dat opzicht bevoorrecht dus! Elite? Nee, hier woont iedereen wat ruimer en groener. En gedraagt zich ook wat gemakkelijker. Er wordt wel 's geschimpt op "oh, jij woont beneden de Moerdijk, bij die boeren en achterlijken..."
Toevallig ben ik zelf een achterlijke en ook nog 's een grote boer. En ik geniet van het platteland.... Ga over een tijdje ook met mijn helft uitkijken naar een lief opknapboerderijtje in Zeeland met een stukkie grond erbij.
Wordt het eerst een kerrevennutje? Ook goed hoor.

Goh Eagle, wat een "gewoon" stukkie vandaag...

Ja, en?

Ik ben er niet op deze wereld om aan JOUW verwachtingen te voldoen
Jij bent er niet om aan die van mij te voldoen
Klikt het en ga je een stuk samen dan is dat heerlijk
En anders is het hardstikke JAMMER maar helaas.

Een wat in "gewoner" nederlands gezegde riedel uit de "Gestalt" traditie. Daar ben ik dus geen Xpert in en wil ik ook niet wezen!

Ik ben een Eigen Zinnig mens en dat hoor jij ook te zijn. Wat jou bezielt en in beweging houdt, maak JIJ uit. Ook als dat niets (...) is.

Tot slot geef ik je graag ter overdenking een verhaal van Kahlil Gibran uit "De Profeet". De titel is:

Goed en Kwaad

Over het goede in jullie kan ik spreken, over het kwade echter niet
Want wat is het kwade anders dan het goede dat wordt gekweld door zijn eigen honger en dorst?
Als het goede hongert, zoekt het zijn voedsel zelfs in duistere spelonken en als het dorst, drinkt het zelfs van dode wateren

Je bent goed als je in harmonie bent met jezelf
Maar als je dat niet bent, ben je nog niet slecht
Een verdeeld huis is nog geen rovershol, het is slechts een verdeeld huis
Een schip zonder roer mag dan doelloos ronddobberen tussen gevaarlijke klippen, het hoeft nog niet te zinken
Je bent goed als je ernaar streeft jezelf te geven
Maar je bent nog niet slecht als je uit bent op je eigen voordeel
Je bent enkel een wortel die zich vastklampt aan de aarde en zuigt aan haar borst
Heeft de vrucht het recht tegen de wortel te zeggen: "Wees als ik, rijp en vol, en geef steeds van je overvloed?"

Geven is voor de vrucht een behoefte, zoals ontvangen dat is voor de wortel
Je bent goed als je volkomen alert bent wanneer je praat
Maar je bent nog niet slecht als je slaapt en je tong doelloos stamelt
Zelfs taal die mank gaat, kan een zwakke tong sterken

Je bent goed als je vastberaden en zelfverzekerd op je doel afstevent
Maar je bent nog niet slecht als je hinkend herwaarts gaat
Zelfs wie hinkt, gaat niet achteruit
Maar jullie die vast en snel ter been bent, pas op dat je niet ten overstaan van de kreupelen hinkt, in de waan dat je daarmee goed doet

Je bent goed op tal van manieren en als je niet goed bent, ben je nog niet slecht
Maar enkel traag en lui
Jammer dat het hert de schildpad geen snelvoetigheid kan bijbrengen!

Je goedheid ligt in je verlangen naar je reusachtige Zelf en dat verlangen sluimert in elk van jullie
In sommigen van jullie is het echter een bergstroom die machtig naar zee bruist en de geheimen van de heuvelhelling en de liederen van het woud met zich meevoert
En in anderen is het een trage stroom die zich verliest in vele bochten en langzaam voortkronkelt alvorens zij de kust bereikt.

Laat wie sterke verlangens koestert vooral niet tegen wie amper verlangens heeft zeggen: "Waarom ben je zo langzaam en onzeker?"
Wie waarlijk goed is, vraagt niet aan wie naakt staat: "Waar is je gewaad?" en aan wie dakloos is: "Wat is er gebeurd met je huis?"

Geen opmerkingen: